onsdag 31 oktober 2012

Svackan vid 15-tiden.


Jag har en tendens att gå in i någon slags smärre kreativitets- och tankekoma runt 15-tiden på eftermiddagen. Jag är väl inte ensam och antar att det är därför det enligt traditionen är schemalagt en fikapaus precis då.

Idag när jag var i affären slog nog tjejen i kassan alla mina rekord i klockan tre-svacka.

Det började med att hon inte hittade priskoden till pumpan jag ville köpa.
- Vad är det här för sort? frågar hon mig. (Vilket inte var så konstigt, det var en ovanlig sort jag hittat)
- Det är en spagettipumpa, säger jag. Tyvärr såg jag inte vad den kostade.
Hon letar i sin lista med koder.
- Heter den dekorationspumpa? säger hon.
- Nej, det är en spagettipumpa, säger jag. Den kan man äta, så den borde inte heta något med dekoration.
Hon letar vidare i sin lista och skiner upp och slår in en kod.
"Pumpa, dekoration". ser jag att det står på skärmen. Hon suckar. Kvinnan bakom mig i kön suckar ännu högre.
- Du såg inte vad den kostade? frågar kassörskan mig.
- Nej tyvärr. säger jag (som jag sa tidigare...)
- Niklas? Hon sträcker upp pumpan mot sin kollega. Vad är koden för den här? Niklas skrattar till som om det var den dummaste saken i världen att fråga honom och skakar på huvudet. Tjejen letar lite till, men ger upp.
- Inger? Nu åker pumpan upp i luften igen, riktad mot den andra kollegan.
- Det är en spagettipumpa, svarar Inger, och rabblar koden ur huvudet. Tack Inger, tänker jag lättad. Någon har i alla fall koll.
Jag hör ytterligare en suck från kvinnan bakom mig i kön.

Jag har ett par trisslotter i handen som jag tänkte lösa in, men tvekar nu en sekund. Det kanske blir för mycket för den stackars tjejen (för att inte tala om damen bakom mig i kön.)
Men jag sträcker ändå fram dem.
- Och så vill jag byta in dem här till nya. säger jag.
Tjejen i kassan har bra tålamod. Hon är alltjämt glad och tar mina lotter och skrapar säkerhetskoderna. Sen kör det ihop sig igen.
- Hur många vill du byta till? Två?
- Eh, de kostar väl 30 kr nu, så det blir väl fem?
Hon tittar ner på lotterna igen.
- Den ena vinsten är på 50 och den andra på 25... säger hon.
- Ja, gånger två, säger jag.
- Ah ok. Ja då blir det 150kr, och hur många lotter vill du ha?
- Det blir fem lotter för 150kr om de kostar 30 säger jag.
- Ah, säger hon och slår in fem lotter som hon räcker till mig. Hon tittar inte ens upp längre. Som om det var jag som var besvärlig. Hennes tålamod var tydligen slut. Eller så började det bli pinsamt.

Jag tittar på klockan. 15.20. Ok, allt är förlåtet och jag fylls av medlidande. Stackarn.

I bilen hem hör jag väderpresentatören på radion annonsera att det ska blåsa syd-sydlig vind.
Klockan är verkligen strax efter tre tänker jag och rattar hemåt för att sätta på lite fika.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar