fredag 2 november 2012

Bastulyx


Jag befinner mig ute på landet och har unnat mig en ofattbar lyx denna ruggiga höstfredag.

Här finns en fullkomlig dröm för en frusen kropp En vedeldad bastu. Och den ligger vid havet.
Det är en rymlig bastu precis vid strandkanten, med ett stort fönster ut mot fjärden. Vill man så är det fritt fram att doppa sig i vattnet utanför om man ska basta länge. På vintern kan man rulla sig i snön så det sticker i huden, för att sen vända tillbaka in i värmen och lägga på ett vedträ till.

Där satt jag ikväll. Det var ofantligt lyxigt. Jag sippade på en öl och läste en bok. Ölen blev alldeles för varm eftersom jag dricker för långsamt, men det gjorde inget. Det hör liksom till.

Som sagt. Ofantlig, ofattbar lyx för en bastuälskare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar