tisdag 20 november 2012

Tuff bransch...?


Ibland blir jag bara så trött på den tyvärr fortsatt rådande åldershetsen på den svenska arbetsmarknaden. Jag har ganska länge nu jobbat med marknadsföring och tänker fortsätta med det. Just nu satsar jag på den digitala delen då jag förstått att många företag fortfarande upplever den som lite skrämmande och drar sig för att komma igång med till exempel sociala medier. Eller kanske har de lyckats sätta upp en rad sidor på Facebook och Twitter, blogg m.m. och nu undrar, ja men sen då? Hur gör jag nu? Hur kommunicerar jag här?

Jag tror behovet att få hjälp med detta finns bland många företag med ledare födda på 70-talet eller tidigare och som nu står och väger med ett ben i det gamla och ett ben i det nya. De är intresserade av att hänga med i utvecklingen, men har inte tiden eller resurserna att ta tag i det själva. De behöver hjälp med stöd, planering och att komma igång. En person som talar samma språk och som enkelt kan förklara hur bitarna ska läggas ihop. En social media konsult som inte nödvändigtvis är 20 och nyexaminerad, utan någon med lite mer kött på benen.

Jag tycker om att utvecklas, jag läser, skriver, går kurser, testar och vill hela tiden lära mig mer. Därför baxnar jag totalt och blir smått bedrövad när jag läser vad det står att läsa om marknadsföring som framtidsbransch på siten idag på distansutbildningar.se

Framtiden inom marknadsföring

Utbildningar både på plats och på distans inom marknadsföring är populära och för tillfället är marknaden relativt mättad. Det är en konjunkturkänslig bransch med ganska så hög konkurens. Däremot är unga marknadsförare som är hemma på nya medie- och marknadsföringskanaler intressanta för marknaden och har därför större chans till att göra en bra karriär.
Unga marknadsförare. Unga. Nu känner jag mig själv inte så gammal än, men jag stör mig enormt på denna mening. Snacka om att skrämma bort folk. Menar de att äldre inte kan lära sig de nya medie- och marknadsföringskanalerna alls? Vad hände med att blanda lång erfarenhet med att följa utvecklingen framåt? 
Jag blir skitarg när jag läser detta. Kanske är det så verkligheten är, men då vill jag upptäcka det själv. Och gå vilka kurser jag vill på vägen dit.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar