lördag 3 november 2012

Elsas hårfärg?

Jag har ett förslag på titel till Sofi Fahrmans nästa bok om bloggerskan Elsa. 
Hittills har de hetat, "Elsas värld", "Elsas mode" och "Elsas hemlighet", kanske finns det fler som jag inte har koll på.

Tidigare i höstas fick jag "Elsas hemlighet" i present och tänkte att jag kan ju ge den en chans. Få förkovra mig i vad de (lite...) yngre läser. De har väl sålt rätt bra de där böckerna har jag förstått, och har blivit TV-serie på webben och allt. 
Hur illa kan det vara? 

Det var illa visade det sig. Riktigt illa. Det kändes bara som en enda lång namedropping av produkter och flashiga platser, jag har aldrig läst något som ens varit i närheten. Och jag blev lite upprörd. Är det det här 20-åringarna läser och tror att det är så man ska leva?  Kanske. Emellan alla beskrivningar av jeansmodeller och solglasögon var det väl i och för sig invävt något som eventuellt kunde kallas handling, om man inte är så kräsen. Hursomhelst, det var inget för mig. Jag läste ett par, tre kapitel. Sen blev den liggande på bordet brevid sängen här på landet.

Igår kväll låg Kaptenen bredvid mig i sängen och jag ser hur hans blick vandrade iväg bort mot stolen som jag har som sängbord. 

- Mamma, där ligger ett paket med hårfärg! Ska du färga håret?

Jag vänder mig om och skrattar till, för jag förstår precis vad han menar. 

Mitt förslag på titel till nästa bok är "Elsas hårfärg". Jag tror säkert att fröken Fahrman kan fylla en hel bok i ämnet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar