måndag 22 oktober 2012

Heja alla modiga vardagshjältar!

Jag måste säga att Polisens satsning på sociala medier gör mig glad.
Jag läser med iver deras inlägg på Facebook om hur civila hjälper till att stoppa tjuvar och banditer i tunnelbanor och tipsar om misstänkta inbrott och annat. (Polisen skriver mycket annat informativt också som är bra)

Men det här med vardagshjältarna, det ger mig hopp på något vis. Innan kunde jag ganska ofta förfasa mig över alla historier om att civilpersoner sällan vågade rycka in om de såg något som hände som inte gick rätt till. Och ryckte de in, råkade de själva illa ut. Det var de historier som jag hörde i alla fall.

Det är ju lite sorgligt. Det känns nästan som att det är den versionen som sprids för att man ska slippa gå emellan om man ser några som slåss. Att ha något att skylla på. Det är ju förmodligen farligt...kanske...

Visst har det blivit värre. Fler som bär kniv och inte drar sig för att sticka ner den som lägger sig i. Men ska man sluta helt för det?

Nej jag blir som sagt glad när jag läser på Facebook om tonårstjejer som skäller ut ficktjuvar och gamla tanter som sopar handväskan i huvudet på en rånare (ok den sista har jag inte läst om ännu, men det kommer nog snart)

Så heja alla modiga vardagshjältar! På dem bara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar