fredag 2 mars 2012

Föds man med en viss slags humor?


Såhär inför helgen bjuder jag på ett klipp som jag älskat sedan jag var liten.
Monty Pythons Silly Olympics.

Jag har funderat en del över det här med humor. Att människor har olika slags humor. Föds man kanske med en viss slags humor? Sitter det i generna?
Själv är jag löjligt förtjust i brittisk 70- och 80- talshumor i stil med Monty Pythons filmer och de tidiga avsnitten ur TV serien Black Adder.

När jag var liten tog mina föräldrar med mig på bio för att se Monty Pythons "The meaning of life". Jag har räknat ut att jag då var runt 10 år.
Det är ett av mina starkaste minnen jag från en biosalong. Det var så galet och annorlunda och jag satt där och ömsom skrattade, ömsom våndades och ömsom fattade ingenting. 
Jag äcklades när den enorme mannen i restaurangen exploderade av en liten mintkaka, och jag fnissade när Eric Idle sjöng “isn’t it awfully nice to have a penis?”.
Jag kanske inte förstod allt då men just ordet penis är ju ganska internationellt.

Kanske präglades min humor där och då. Kanske upptäckte jag då vilken humor jag hade. Det har blivit en del Monty Python genom åren.
De är så urflippade, knäppa och provocerande. Och briljanta.

Jag trivs mycket bra med min humor.
Fast egentligen skulle jag vilja kunna skratta åt allt som anses roligt av "den breda massan" också.

Som buskishumor. Som jag avskyr. Jag tål det inte. Jag får krypningar i kroppen och sträcker mig efter skämskudden. Jag tycker det är väldigt jobbigt. Samtidigt skäms jag för mitt beteende. Jag vill också kunna skratta som de som sitter där i bänkraderna på TV:n gör. Skratta så tårararna trillar när Ola Forssmed och vad de heter snubblar och råkar hamna mellan någon bystig dams bröst. Men jag kan inte.
Min pappa är jätterolig att titta på ibland när han ser på buskisshower på TV. Han gillar det inte något vidare, säger han. Han himlar med ögonen och skakar på huvudet. Men det finns ett tillbakahållet skratt där. Han försöker låta bli, men så börjar han skratta i alla fall. Och himlar med ögonen och skakar på huvudet. Och skrattar.
Kunde inte jag fått ärva lite sån humor också? Bara lite. Bara så mycket så att jag åtminstone kan slippa sträcka mig efter skämskudden...



6 kommentarer:

  1. :-)))))))))))))))))))))))))))))))

    Lite jobbigt blev det dock eftersom jag (efter tre barn) lätt kvalar in i gruppen "people with superbly weak bladders".

    Du kunde ju varnat! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, oj jag kanske skulle gjort det. Nu alla tanter och farbröder därute. Varning för urinläckage! ;)

      Radera
  2. Inte vet jag om man ärver humor precis men nog för man över den på sina barn alltid! Alla våra barn älskar Monty python och GAS (After shave/Galenskaparna) minst lika mycket som sina föräldrar och kan nästan allt utantill dessutom. Till vår stora förvåning gick dottern igång nåt kopiöst på nån buskis med just ola Forsmed och Eva Rydberg (och Magnus Härenstam) och såg den gång på gång. Det var lite mer otippat!

    Den här videon är ju underbar och toppas bara av sin "kusin" VM i lek och idrott från ICA-hallen i Potsdam med GAS!

    Det är spännande med humor att det är så individuellt. Och att man behöver olika humor vid olika tillfällen. Idag t ex behövde jag lite pepp och har säkert 10 ggr på raken njutit av "What teachers make" med Taylor Mali! Arg humor med budskap! Och "man drawer" med Michael McIntyre. Jag behövde lite humor idag!!!

    Ett sånt där underbart humorminne var när en kompis och jag på vår tågluff hamnade på Life of Brian dubbad till tyska på en bio i Wien. Vi skrattade liksom på helt andra ställen än resten av publiken...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med om att man behöver olika humor vid olika tillfällen. Och att man ibland förvånar sig själv ibland med att skratta åt sånt som inte är ens humor "egentligen"....
      Kul att du delar med dig och reflekterar! Alltid lika kul att läsa dina kommentarer!
      Kram

      Radera
  3. nä jag vet. Buskis är kliande utslag. ove sundblad är irriterande myror i hela kroppen och man måste gå på toa och såna amerikanska humorserier med inbyggda skratt är böldpest (man ler ofrivilligt och får ont i kindmusklerna) Jag är helt med dej - det ska vara knäppt, svart och gärna lite självironiskt

    bloggen is going strong baby!

    kram

    SvaraRadera