lördag 1 december 2012

Pojkar och dans


Igår kväll var det dags för höstens disco i Krigarprinsessans klass. Hela klassen dök upp och det var ett härligt drag med Popcornmaskin och en tappad tand. Precis som det ska vara på ett disco för 7-åringar. Jag och min man ingår i årets grupp av "klassföräldrar"och var med och arrangerade det hela. Inbjudningarna och musikanläggningen föll på vår lott och jag samlade in önskemål om låtar och gjorde en låtlista på Spotify (Halleluja för Spotify säger jag bara!)

Inte helt oväntat var det Gangnam Style som skapade största hysterin på dansgolvet och jag stod bara och log när jag klickade igång låten och såg hur glada barnen blev, gång, på gång, på gång...
(Visste du förresten att denna video snart är uppe i en miljard visningar på youtube? EN MILJARD! I skrivande stund står räkneverket på 860 917 217 visningar)

Barnen hade så himla kul ihop, de skuttade de små galoppstegen som hör Gangnam Style-låten till, alla dansade. Mot slutet av kvällen körde vi dansstopp och de ville aldrig sluta. Kvar stod till slut två killar som segrare.

Det fick mig att fundera på det här med killar och dans. Många av killarna i klassen var så duktiga och hade så roligt, det riktigt sken om dem.
Jag tänker tillbaka på när jag själv växte upp, vi dansade ju också allihop på klassfesterna i början. Sen plötsligt så slutade de flesta killarna och satt istället längs väggarna och drack saft och kastade popkorn.
Vi tjejer dansade, men nu blev det med "publik" istället, vilket tog lite udden av det, i alla fall för mig. Bli tittad på när jag dansade, det kändes lite jobbigt.

Är det kanske annorlunda idag? Jag hoppas det. Jag hoppas att pop-pojkar som Danny Saucedo och Justin Bieber inspirerar till dans. Att det inte plötsligt blir töntigt att dansa. Jag hoppas 7-åringarna i Krigarprinsessans klass fortsätter att släppa loss på dansgolvet hela den kommande tonårstiden och inte bara står och mumlar "jag dansar inte" i något hörn, fast de egentligen inte vill annat. Dans är befriande, man blir lycklig av att dansa.

Jag önskar de små pojkarna all lycka i världen. Och att de dansar sig fram på vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar