onsdag 5 december 2012

Styrkekramar funkar inte i cyberspace...eller?

Idag skulle jag kunna skriva om snö. Men det gör jag inte. Jag tror många av er är ganska "fed up" på snö. Så jag skriver om kramar istället...

Jag har på flera håll läst att ordet "Styrkekram" som används ganska ofta i sms och sociala medier irriterar många. Jag kan inte annat säga att jag var en av dem förut. Skitfånigt tyckte jag att det var. Vaddå styrkekram? Hur skulle det gå till? Visst, jag förstår vad som menas. En kram som ska göra en starkare. Men det lät ju bara löjligt.

Men så kom jag på att jag för en tid sedan läst att det finns forskning på vad långa kramar gör med oss.
Om man kramar någon (bör väl rimligtvis vara någon man gillar) i minst sex sekunder så frigörs nämligen ett hormon som heter Oxytocin, ett hormon som när det frigörs i kroppen ger ökad tillit samtidigt som det dämpar ångest och aggressioner. 

Tänk på alla filmscener som du sett där någon som är jättearg omfamnas och hålls fast av en annan, och efter en stund blir den arga som spagetti där i omfamningen och brister ut i gråt. Vad hände? Jo, aktiveringen av Oxytocin. Aggressioner och ångest släppte.

Intressant eller hur?

Numer har jag också börjat skriva "styrkekram" ibland. Inte för att det går att kramas i sex sekunder när det skrivs i ett inlägg på Facebook, utan för att skicka över något lite extra. En omtanke om att jag gärna skulle vilja ge en sex sekunders kram och göra allt bra, att alla aggressioner och ångest försvinner.

Så styrkekramar till er alla, i minst sex sekunder!


1 kommentar: