onsdag 12 december 2012

Kaptenen och teckenspråket

På Kaptenens förskola håller de just nu med att lära sig lite teckenspråk. Bara för att det är kul och lite annorlunda. Och Kaptenen älskar det. Han sitter vid middagsbordet och gör tecken för allt möjligt. Att ingen av oss andra förstår vad han tecknar är förstås extra spännande för honom. Han berättar stolt för oss, och skulle kunna lura oss rejält om han hade lust, men det verkar inte som han kommit på det. Eller så vill han inte. Han verkar ta det på allvar. Imorgon när det är Luciafirande på dagis ska barnen sjunga och samtidigt teckna julsångerna. Det ska bli riktigt kul att se. 

Idag när vi kom hem på att han ville se julkalendern på SVTplay och jag startade igång datorn och lämnade honom där. Han klickade igång avsnittet och efter en stund hörde jag honom ropa:

-Mamma, det hände något här! Kom!

Jag gick och kollade vad som hänt och fick se att han lyckats starta avsnittet med teckenspråkstolk som sitter i högra hörnet och tecknar för fullt, och jag förklarade för honom att det finns avsnitt både med och utan teckentolkning.

Kaptenen såg lite fundersam ut, tittade på skärmen och konstaterade:

-Ja jag tror jag tar utan tecknen mamma. Hon tecknar lite för fort för mig...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar