lördag 14 april 2012

Trädgårdsmässan! Hurra!

Idag när vi vaknade i ett vinterlandskap à la Påskafton var det så skönt att få gå på årets upplaga av Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässan. Och drömma vidare om våren. Mamma och Pappa kom förbi på vägen hem från Gotland och vi tre åkte till mässan tillsammans. Mamma och jag gick åt ett håll, Pappa strosade iväg åt ett annat, helt enligt planen. Vi vet att vi har olika intressen.

Vid lunch sammanstrålade vi och jag och mamma kom kånkande på lökar, böcker och trädgårdsprylar. Pappa såg ändå mest nöjd ut. Så vi frågade honom vad hemligheten var. Han berättade glatt att han hade gått och provsmakat allt ätbart han hade hittat och var egentligen inte speciellt sugen på någon lunch. Jag blev riktigt stolt. Pappa bedde sig som en äkta pensionär!

Vi åt vår lunch, och skiljdes åt igen. Pappa vinkade av oss och hälsade att om vi gick förbi Fiskars monter så hade dem de godaste karamellerna.

Jag och Mamma gick för att köpa fröer. Jag behövde fylla på mina fröpåsar för att kunna plantera nya fröer med barnen. Våra planteringar här hemma dog tyvärr när vi var på Gotland. Det var Kaptenen som gjorde det makabra fyndet av våra hoptorkade plantor i fönstret och undrade med darrande underläpp om det berodde på att han inte gett plantorna tillräckligt med kärlek...? Lille underbare gullungen.

Så när jag kom hem från mässsan tog nya tag, planterade ett gäng fröer och överöser dem, och varandra, med massor av kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar