onsdag 18 april 2012

Jag och min boxarnäsa ska ut och resa

Undrar hur jag hade sett ut om jag försökt le?
Ungefär såhär kanske?

Igår var jag hos Polisen och hämtade ut mitt nya pass. Med sorg i hjärtat såg jag hur den unge poliskillen i kassan slog hål i mitt gamla. Mitt gamla pass hade inte ens gått ut. Jag bytte för jag hade tröttnat på att varje gång jag ska ut och resa så ska jag komma ihåg att inte skriva mitt dubbelnamn som jag haft sen vi gifte oss.

Imorgon ska jag ut och flyga och jag bokade resan i mitt nya namn så jag skulle bli tvungen att skaffa ett nytt pass.

Problemet är bara att jag verkligen gillade mitt gamla. För en gångs skull såg jag bra ut på det passkortet. Det är inte det lättaste att få till. Jag hade tagit det hos en fotograf på Söder. Inget speciellt ställe alls. Bara en minimal hål-väggen-foto-affär där det stod "ta ditt passfoto här".
Jag klev in bakom det lilla skynket i butiken och den äldre farbrorn bakom kameran kunde sitt jobb kan jag säga. Vips hade jag fyra snyggelisnygga foton redo att användas.

Jag har under många år stolt visat upp mitt pass för kontrollanterna på flygplatser runt om i världen. Även om jag på senare år känt mig mer och mer beredd på att de ska titta upp med skeptisk blick och syna mig och fråga om det verkligen är jag...?

Det var därför som jag kände sådan sorg när jag såg denna kronjuvel till pass brutalt punkteras där på polisstationen.

För mitt nya pass blev liksom inte lika lyckat om man säger så. Nuförtiden får man nämligen inte längre ta med sitt eget foto till passet. Nej, oh nej, det ska tas under kontrollerade former på polisstationen. Efter man väntat i en timme minst. När man är trött och sur och all piffning som man ansträngt sig med att göra är som bortblåst.
En chans har man på sig. Ett foto. Jag tänkte när jag stod där - le inte nu - det blir bara konstigt.
Kanske gjorde jag fel som inte log. För konstigt, det blev det i alla fall det där kortet.

Jag ser ut som jag har fått en rejäl smäll. Näsan är oproportionerligt stor. Som taget genom en fisheye lins. Jag ser ut som jag varit med i en boxningsmatch. Lite sned ser jag ut i allmänhet i ansiktet också. Och arg. Som den där Häxan Surkart eller vad hon heter.

Så imorgon när jag går genom kontrollen hoppas jag verkligen att de ska titta upp och säga - är detta verkligen du?

Och jag ska le mot dem och vara skitsnygg i verkligheten.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar