lördag 28 april 2012

Tiergarten, Domen och Currywurst

Det är sommar här i Berlin. Sommar på riktigt. Idag är det 28 grader varmt och sol. Det är helt underbart.

Igår gav vi oss ut och såg stan. Vi gick, och gick, och gick. Vi bor i västra delen och tog en promenad genom vackra Tiergarten bort till Mitte, ända bort till Alexanderplatz i östra delen. Vi stannade vid Berliner Dom och gick in. Tog oss via smala, branta trappor upp i tornet och njöt av den fantastiska utsikten över staden.

Sen gick vi vidare och stannade vid Alexanderplatz, åt en legendarisk Currywurst och drack öl. Mannen som serverade oss korven var lite läskig. Det var känsla av Seinfelds "no soup for you" när vi stod där och ivrigt försökte beställa vår wurst utan att förstå vad han sa när han rabblade tillbehör på tyska. Han spände ögonen i oss och såg jättearg ut. Men vi förstod varandra till slut och vi fick vår korv. Och den var verkligen jättegod.

Efter det kände vi att vi promenerat klart och hoppade på en av turistbussarna och åkte tillbaka hem. Jag kan inte ens minnas när jag åkte en sån där hop-on-hop-off buss senast, men det var helt ok. Vi satt uppe med öppet tak och fick Lindfrön i håret när vi åkte förbi stråket Under den Linden. Så somrigt. Och så skönt.

Bussresan gjorde att vi fick vila benen och fötterna lite, så när vi kom tillbaka till västsidan gick vi en vända till. Vi bort i det fasionablaste shoppingkvarteret och alla superfancy butiker ligger på rad. Bara skyltningarna är i sig en upplevelse att se. Louis Vuitton, Hermes, Burberry, Prada, Gucci... Allt.

När vi gick där på gatan ser jag i ögonvrån ett par som sitter på en uteservering med varsin tallrik med resterna av hummer på. Jag tvärnitade. Ett ofantligt sug efter skaldjur överrumplade mig och jag slet tag i min man. Vi stolpade in på restaurangen och jag tänkte, verkar de ha koll, och om de har ostron på menyn så är det här vi ska äta middag ikväll. Tveklöst.

De hade koll. Vi åt en middag senare på kvällen som går till historien. Vi satt på uteserveringen fram till kl 01. Det var drygt 20 grader varmt. Vi drack Dom Perignon, åt ostron, Beluga kaviar och grillad hummer. Det var himmelskt.

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer:

  1. Berlin är min favoritstad och jag blev så nöjd när barnen tyckte detsamma när vi var där för två år sen! En av dem summerade nämligen resan med: Av Rom, Paris och Berlin gillar jag Berlin bäst! Och 28 grader är ju inte tokigt, hörde just om samma temperatur i Stuttgart där en kompis befinner sig!
    Njuuut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja oj vad vi njöt! Mycket positivt överraskade av Berlin blev vi. Vi kommer säkert att åka tillbaka! :)

      Radera