söndag 15 april 2012

Ny gryta i ny gryta.


Ääälskling? Middagen är serverad!

Nu ska jag tipsa om ett recept på en köttgryta jag lagade ikväll.
Kärleken fick en superfin gryta från Le Creuset i födelsedagspresent av the Queen och Premiärministern och den måste ju invigas tänkte jag. Mamma och Pappa lämnade över en stor fin bit biff när de var förbi här i helgen så utgångsläget var perfekt.

Jag tittade i våra kokböcker och fastande för ett recept i boken "Under Valnötsträdet" (Anna och Fanny Bergenströms verk).

Jag kan verkligen rekommendera den, både receptet och boken faktiskt, men nu menar jag receptet. Det var fantastiskt gott och lättlagat. Det enda är att man måste sätta igång i tid, men sen sköter den sig själv. Inga komplicerade ingredienser heller.

Att laga gryta som står och puttrar länge får mig att känna mig så himla präktig. Fast jag egentligen inte gör så mycket. Det är ungefär samma känsla som när jag stoppar i en tvätt och sen går och känner mig duktig för att jag tvättar. Fast det här med grytan är 100 gånger vassare.

Här kommer receptet. Laga, ät och njut! Det enda jag möjligtvis saknade var en klick yoghurt med örter i. Kanske. Det ska jag testa nästa gång.


Gryta från Norrgårde
4-5 pers
1 kg grytbitar av nöt eller benfritt lamm
3 msk vetemjöl blandat med 1½ tsk salt + ½ tsk svartpeppar
2 gula lökar, 3 morötter
ca 2 msk olivolja
4 dl vatten + 1 buljongtärning
3 dl vitt eller rött vin (jag använde rött)

3 msk tomatpuré
15-20 rätt små potatisar (400 g)
5 hackade vitlökskluftor, liten kvist rosmarin
½ tsk socker, rivet skal av ½ citron
1 liten bunt hackad persilja

Vänd köttbitarna i vetemjöl blandat med salt och peppar i en bunke, ställ åt sidan sålänge.

Skala och grovhacka löken, Fräs den i olja i en stor gryta ca 5 min. Skala och skär morötterna i bitar och lägg ner dem också i grytan. Lägg sen ner de inmjölade köttbitarna och blanda dem med grönsakerna. Tillsätt vatten, buljongtärning, vin och tomatpuré. Låt koka upp, sänk värmen och låt puttra under lock på svag värme 1-1,5 timme. 

Lägg ner de skalade potatisarna mot slutet. Lägg då också ner de hackade vitköksklyftorna och rosmarinkvisten. Koka klart, det vill säga tills potatisen är mjuk men inte överkokt. Smaka av med lite mer salt och svartpeppar, eventuellt lite socker samt rivet citronskal.
Strö över hackad persilja.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar