fredag 27 april 2012

Middag hos herr och fru Heising

Jag befinner mig i Berlin. Jag vet. Helt crazy. Jag kom ju just hem från Amsterdam för sjutton. Och nu är jag i Berlin. Jisses.

Detta är min födelsedagspresent till min man. En tripp till Berlin. En stad vi varit nyfikna på båda två.

Vi kom hit igår kväll, checkade in på hotel Concorde i Charlottenburg och tog en promenad runt i de närmaste kvarteren. Jag hade spanat in en restaurang via Tripadvisor som låg precis i närheten och vi gick dit för att äta middag.

Och vilken upplevelse det var! Den lilla restaurangen var så långt från de hippa krogar vi är vana vid att gå på i vanliga fall.

Här blev vi välkomnade i dörren av herr Heising, en herre på 85år, minst. Han tog min hand, skakade den lätt och viskade Guten Abend. Jag blev alldeles tafatt, neg försiktigt och svarade lika viskade Guten Abend...

Det var en så fascinerande känsla att kliva in på denna restaurang. Vi kastades plötsligt tillbaka till 40-talet. Berlin efter kriget. Det var som i en film. Inredningen, stämningen, maten, musiken, porslinet. Allt. Det var perfekt.

Vi viskade till varandra hela middagen och satt raka i ryggen och undvek att lägga armbågarna på bordet. Vi var rädda att få en tillsägelse annars. Fnittrade som tonåringar bara för att hela grejen var så... underlig. Äkta och smått overklig på samma gång.

Herr och fru Heising smög mellan borden och serverade oss och de andra gästerna (bara tyskar) Däremellan försvann de bort bakom en vägg och vilade lite.

Och när vi skulle betala. In kommer en handskriven nota. Så vacker. Så rätt. Kreditkort för att betala? Glöm det, vi lever på 40-talet. Dricks? No, no. Herr Heising puttade tillbaka de sedlar vi lagt fram. Thank you for you money. Han var så nöjd ändå.

Helt hänförda hämtade vi ut våra jackor. Herr Heising hjälpte oss givetvis och höll upp min jacka som den gentleman han är. Sen bad han mig att vänta lite, skyndade fram till ett av borden och valde omsorgsfullt ut en aprikosfärgad ros som han sträckte fram till mig.

Vilken middagsupplevelse vi haft. Helt overklig. Och helt underbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar