söndag 21 april 2013

Roligt uppdrag


En fördel med att jag har mer fritid nu än tidigare, då när jag nästan jobbade häcken av mig, är att jag kan tacka ja till saker jag inte skulle kunnat göra förut.

Som i fredags. En kompis som går en fotoutbildning ringde mig tidigare i veckan och sa att de saknade en modell vid fredagen kurstillfälle. Den tilltänkta personen hade fått förhinder och de måste ha någon ny som kan ställa upp ett par timmar på eftermiddagen för deras porträttövning.

Jag tvekade först. Inte för att jag inte ville (även om jag trivs bäst när jag själv är bakom kameran, inte framför), utan för att jag då fortfarande hade en tydlig tvättbjörnslook i ansiktet efter resan till Verbier. Men efter att ha funderat en stund så sa jag ja. För sjutton, det blir ju bara en större utmaning att ljussätta eller retuschera en sånt här ansikte, tänkte jag. Fast jag var ganska säker på att ansiktsfärgen skulle ha jämnats ut vid det laget. (vilket den också gjorde, tack och lov)

Dessutom tyckte det skulle bli spännande att tjuvlyssna på vad läraren sa. Säkerligen kunde jag snappa upp några tips för mitt eget fotograferande, och det gjorde jag också.

Det var riktigt kul! Jag har inte sett så många bilder ännu men jag väntar med spänning. Fotot ovan tog min kompis under tiden en annan elev höll på att fotografera mig. Hon lekte med inställningarna medan hon väntade på sin tur och fick till denna med så läckert rött sken. I like!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar