tisdag 22 januari 2013

Voff voff min små gullungar


Vi har nyss kommit hem från badhuset. Det är alltid ett litet äventyr i sig. Allt brukar flyta på fint tills vi kommer fram till momentet på och avklädning. Då börjar det. Cirkusnumret.

Krigarprinsessan är det generellt inga större problem med. Hon sköter sig exemplariskt så länge Kaptenen inte distraherar. 
Men det gör han ju. Ofta och gärna.

Idag började det med att han stängde in sig i ett av de små omklädningsbåsen som finns för de som vill byta om i fred. Det var väl ok. Tills det började flyga ut kläder ur båset. En strumpa, en strumpa till. En mössa, två vantar och så vidare. 
Krigarprinsessan sprang omkring utanför och skrattade och plockade klädesplagg. Ok, jag lät dem hållas. Jag väljer mina fighter om man säger så. Men när Kaptenen började peta ut plagg som han sen ryckte undan när Krigarprinsessan skulle ta dem då fick det vara nog med den leken.

En liten paus av hyfsat lugn infann sig. Krigarprinsessan gick på toaletten. Utanför väntade Kaptenen. Det dröjde inte länge innan han ställde sig utanför och deklarerade: Mamma! Jag har kissat på mig! Jag rusar dit, bara för att mötas av ett gapskratt och en helt torr pojke.

1-2-3-4-5-6-7.... räkna långsamt till tio nu... Och in i duschen med dem.

Simlektionen gick bra och efter en bastu som kändes alldeles för lång för mig som väntade utanför var vi tillbaka i omklädningsrummet.

Kaptenen började fnittrande "av misstag" klä på sig tröjan på benen. 

Jag kände plötsligt att jag måste komma på något innan jag exploderade. Och tack och lov fick jag en idé.
I väskan hade jag en liten burk med uppskurna äppelbitar.

Ok, sa jag. En bit äpple för ett påklätt klädesplagg.
Jisses, jag har aldrig sett en så snabb påklädning. En strumpa= En äppelbit. En tröja =en äppelbit. 

Jag stod där och förundrades och tänkte att det är såhär det måste kännas när man tränar hundvalpar. Gå fot, så får du godis. Duktig pojke. Och med ens insåg jag att detta är ju precis tvärtemot all filosofi om att barn inte ska belönas för sina prestationer som många barnpsykologer vurmar för.

Idag sket jag blankt i det kan jag säga. Sen tog jag mina små valpar och gick och åt sushi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar