lördag 12 januari 2013

Vi vilar upp oss i Barcelona

Ibland när jag efter ett längre lov sammanstrålar med vänner och bekanta skojar vi om hur intensivt lovet ofta har varit och säger saker som "Jo, vi hade ett jättekul och mysigt under ledigheten, men det känns som vi behöver SEMESTER...!". 

Det kan ju vara intensivt att vara småbarnsförälder, och loven blir nästan mer ansträngande än vardagen. Man är igång med olika aktiviteter hela dagarna, men sover fortfarande i en enda hög av små och stora på natten. Barnen har dessutom en tendens att sova mycket bättre än de vuxna och skuttar gladeligen ur sängen flera timmar innan föräldrarna ens är kontaktbara.

Därför har vi bestämt att ta semester efter lovet. För andra året i rad har min man och jag åkte på en weekendresa, första helgen efter jullovet, bara vi två. 
Jag vet att jag skrivit tidigare om vad mycket vi tycker det gör för vårt liv tillsammans att vi gör de här resorna, men det tål att nämnas igen.

Vi är i Barcelona nu (ja, igen...), och vi gör precis vad vi vill. Äter ostört och hur länge vi vill. Vi sover ostört och hur länge vi vill. Vi går på stan, promenerar i gränder. tar ett glas vin på en uteservering. Vi kollar in en helt makalös mellandagsrea. Vi njuter.

Att åka till Barcelona i januari kanske inte låter som det säkraste kortet vädermässigt. Men det är helt underbart här nu. Vi har 16 grader och sol. Alla uteserveringar är öppna, även på kvällen, då sätts bara gasolbrännarna på så är det hur skönt som helst. 

Igår natt när vi promenerade hem från middagen var det fortfarande 11 grader ute. Det var vid midnatt.

En liten sammanfattning så här långt:

Bästa vinbar: La Vinyos del Senyors vid Sta Maria katedralen.
Bästa stadsdel: Barri Gotic och El Born
Bästa reashopping: Tezenis och Massimo Dutti
Bästa matupplevelse: Bikinis på Tapas24
Bästa (mest spektakulära) smakupplevelse: Sechuan Buttons (heeeelt galet skumt)
Bästa kommentar från min man (till mig): "Älskling, du har tryffel mellan tänderna."
Bästa kommentar från mig (till min man): "Det är så bra att jag köper underkläder utomlands, för då är det så liten risk att du ser någon annan i samma outfit."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar