torsdag 31 januari 2013

Ge mig dinosaurieböckerna tillbaka!


Varje kväll innan barnen ska sova läser vi för dem. De får välja var sin saga, eller ett kapitel i en bok. Vi har gjort detta sedan de var så små att de inte förstod vad vi läste, men denna rutin har vi aldrig ångrat. Det är jättemysigt med en stund av lugn och ro innan det är dags för barnen att krypa ner i sängen. Och det fick den effekten vi önskade. De älskar sagostunden lika mycket som vi. Det har också bidragit till att Krigarprinsessan har en läslust som gör att hon är fullt ok med att lägga sig samtidigt som lillebror, hon får nämligen ligga med lampan tänd och läsa en stund i smyg. 

Det är många slags böcker som passerat genom åren. Ett tag var det böcker med flikar som man skulle lyfta på som var favoriten, sedan kom faktaböckerna om dinosaurier som också var väldigt populära ett tag. Herregud vad trött jag var på dem efter att ha läst fossilfynd och alla dessa namn som fick tungan att slå volter i munnen. Planocephalosaurus, Coelophysis, Rhamphorhynchus och så vidare. 

Men nu. "Ge mig dinosaurieböckerna tillbaka! Snälla!" vill jag ropa varje kväll när Kaptenen ska välja saga. För varje kväll kommer an släpandes med den gigantiska faktaboken om StarWars lego som han lånat av en kompis på dagis. Detta är sju resor värre än alla dinosaurieböcker jag varit i kontakt med.

Exempel på text som jag läste igår:

"Den röda republikanska kryssaren Radiant VII för Qui-Gon Jinn och Obi-Wan Kenobi på ett diplomatiskt uppdrag till Naboo. Skeppet rymmer två minifigurer i cockpit (kapten och pilot) medan Jediriddarna för plats i den löstagbara salongkapseln. Kryssaren har dolda laserkanoner, löstagbara landningsställ, förråd för vapen och elektrokikare och en liten rymdsvävare. Astrodroiden R2-R7 sköter reparationer och underhåll."

Allvarligt. Det är så tråkigt så JAG är den som somnar efter sagoläsningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar