tisdag 8 januari 2013

Ett drömboende?

En mycket bra planlösning

Vi är hemma från Åre igen. Hemma i vårt hus. 

Men vad stort huset känns plötsligt, och vad rörigt det är nu. En hel legostad uppbyggd, en torr gran står och deppar, väskor med skidkläder i hallen, och tvätt upp över öronen som ska vikas och sorteras.

Jag tänker på den lilla lägenheten vi hade på Tott hotell i Åre. 44 perfekt planerade kvadratmeter. Två sovrum och ett kök i öppen planlösning mot vardagsrummet. Ett av världens vackraste landskap utanför fönstret i panoramavy. Längsgående balkong. 
I bottenplan av huset finns barer, restauranger, bassäng, gym och SPA. 

Här vill jag bo! kände jag plötsligt när jag satt där i lägenheten och tittade ut över Åre by och backarna ovanför. Alltid. Allra helst på hotellet. Jag menar, behöver man mer? Visst 44 kvm är litet, men har man ett enormt vardagsrum med två barer och två restauranger i huset så kan man bjuda sina gäster dit. Massor av gäster får plats där.

Fast hur ofta känner jag inte så? Att när jag varit på semester på ett ställe jag gillar föreställer jag mig att bo där. Ett tag. Jag kan gå i en gränd i Visby, i Barcelona, Berlin. Och drömma om hur det skulle vara. (Utan att tänka närmare på jobb, ekonomi, skolor och allt det praktiska förstås.) Mer "Om jag skulle vinna 100 miljoner på Lotto"-drömmar.

Sen kommer jag hem. Och kommer ihåg hur mycket jag älskar vårt eget hus. Så är jag nöjd i alla fall.


Magnifik utsikt från balkongen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar