onsdag 30 januari 2013

Det här med att handla lokalt...

Love your locals, all of them...

Jag berättade i ett inlägg för en tid sedan att vi har ett koncept här i förorten som heter "Love your Locals". Det har startats av några av de lite "finare" butikerna i närområdet och jag tycker idén är kanonbra. Den lockar till av vi som bor här ska gynna de små och lokala företagen, och det är ju bra. Jag tycker sådant är viktigt. När vi flyttade hit fanns det inte alls lika stort utbud som det finns idag av små företag, och jag hoppas att de lever vidare trots att det håller på att bildas ett helt nytt centrum nere vid tågstationen. Därför vill jag gynna dessa små handlare även om det ibland innebär något dyrare priser såklart.

Intresset för att handla lokalt började direkt när vi flyttade hit och upptäckte att vi har väldigt bra livsmedelsbutiker här. Det har gjort att vi fortfarande sällan storhandlar utan gynnar de små. Jag har handlade även en hel del barnkläder i den lilla butiken med den tråkiga skylten, och passerar där ibland även idag.

Det mysiga bageriet och delin vägg i vägg får regelbundna besök och även stjärnkrögaren i parken, fast han verkar inte ha ett lika stort behov av fler gäster. Men det är ju så trevligt där...

Nu är det så att jag har dragit detta med handla lokalt snäppet längre och även börjat hitta andra lokala företag. Jag är inte så säker på att det alltid är så bra. Men jag har ändå haft tur för jag har på så sätt också hittat lite spänning i min tillvaro och kryddat vardagen.

1. Jag har registrerat mig på den lokala Folktandvården. Det innebär att jag möter nya tandläkare ganska ofta, men hittills bra det gått bra. Så jag stannar. 

2. Jag har klippt mig hos en supergullig tjej som har en salong som ligger helt undangömd, hon klagade över att det var så få som hittade dit så jag tyckte lite synd om henne. Funderar dock på att byta. Sist frågade hon om det var ok om hon klippte mig lite ojämnt... Jag vet fortfarande inte vad hon menade med det. Kanske jag kan fortsätta skicka dit barnen. Fast Kaptenen klipper sig redan hos en annan lokal frisör, så det får bli bara Krigarprinsessan i så fall. Så sprider vi ut det lite.

3. Det mest spännande fyndet är nog ändå min nya gynekolog. Jag tröttnade på att försöka få tid på närsjukhuset för en vanlig "rutinkontroll" och då hittade jag honom. En man i dryga 60-årsåldern från mellanöstern (tror jag) med ett namn som jag inte ens kan uttala. Men han är kompetent och har humor (viktigt!) och är med i svenska läkarförbundet (det borde ju betyda något). Så honom behåller jag ett tag till också. Han går nog i pension snart ändå. 

Så nog tycker jag att drar mitt strå till stacken i "Love your Locals"-temat. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar