fredag 7 september 2012

Plan nr 1 – Prioritera (urk...) städning


Ett av mina första mål som ledig på heltid är att städa huset. Grundligt. Det vill säga utan fusk. Jag har ju nämnt här tidigare att städning inte är min starkaste sida.  

Jag har helt enkelt allvarliga problem att prioritera städningen före allt annat man kan tänkas göra. Det har visat sig vara en hel del annat jag kan tänka mig göra före jag tar fram skurtrasan. (nu låter det som vi bor i världens sunkigaste hem, så är det inte, det måste jag poängtera)

Men nu ska jag ge det ett ärligt försök att få det ännu bättre. Gnugga ordenligt i hörnen och sånt. Kanske är det som med träning, tänker jag, att det är beroendeframkallande när man väl kommit igång. Men det kan vara jäkligt trögt att starta upp om man fuskat ett tag.

Utifrån denna slutsats drar jag en parallell till mellan städning och träning. Det är väldigt vanligt att man inför att man ska börja träna shoppar nya träningskläder. För att det liksom ska kännas roligare och fräshare att börja med det där som tar emot så hemskt.

Därför åkte jag idag och shoppade städprylar.

1. Nya dammsugarpåsar
2. Microfibertrasor
3. Reservdelar till dammsugaren
4. Dammvippa med strutsfjädrar (för lite flärd)

Så nu är jag redo för mitt nya beroende, som jag ska börja med....eh...på måndag.

Och blir jag inte beroende. Då får jag väl inse att jag är ett hopplöst fall och skaffa städhjälp. Det är det fina med städning. Det finns tack och lov genvägar.

När man tränar finns det liksom ingen som kan göra det åt en. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar