fredag 28 september 2012

Jag testar Schengensamarbetet

När Krigarprinsessan föddes så fick jag en idé. En idé som var liksom en egotripp lite av det medeltida slaget. Jag bestämde att vår förstfödda skulle döpas efter mig.
Sofia Junior var lite väl att ta i kanske kände jag (för vem vill riskera att sitt barn kallas för SJ?) men mitt namn som mellannamn kändes bra.

Sagt och gjort, hon heter Sofia i mellannamn.

Men nu har jag för första gången någonsin upplevt en baksida av detta infall.

I förrgår när vi skulle flyga ner till Barcelona, där vi nu befinner oss, så hade vi i stressen packat ner fel pass. Min man tittade bara på texten på baksidan och där stod det ju Sofia och ett korrekt efternamn, sen läste han inte resten. Först när vi skulle checka in på Arlanda upptäcktes misstaget.

Jahapp sa vi, vad gör vi nu då?

Efter att ha diskuterat vårt problem med en tjej vid incheckningsdisken samt kontrollanterna vid säkerhetskontrollen bestämde vi att testa om det där Schengensamarbetet var någonting att lita på, och jag reste hit bara med hjälp av mitt körkort som id. Tyvärr så är det inte optimalt, det ska egentligen vara ett nationellt id-kort men de som vi pratade med tyckte att det var värt att chansa. Så jag gjorde det.

För vad är det värsta som kan hända? Jo, att jag fastnar i passkontrollen här när jag ska hem, får vända och åka tillbaka till en av de bästa städerna i världen och vänta på att min man budar ner mitt pass.

Jag kan leva med det. Det är spännande det här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar