torsdag 19 juli 2012

Pärlverkstad



För några år sedan tillverkade jag mycket smycken. Jag älskar att se dem växa fram. Beställa material när jag fått en idé. Att plocka ihop en mix av olika stenar, pärlor och andra smyckesdelar och testa olika kombinationer. Jag vet inte riktigt hur jag hann med detta. Jag producerade en hel del smycken som jag sedan sålde. Kanske var det för att jag då jobbade 75% som tiden räckte till. 

Det var i och för sig för att barnen var små som jag jobbade deltid, men ändå hann jag med denna hobby. Jag har snälla barn helt enkelt antar jag. När jag bara hade Krigarprinsessan satt hon ofta med och tittade på när jag pillrade. Hon älskade att vara med och plocka med pärlorna. Vi tränade på färgerna och att räkna.  Lite som en kulram fast med pärlor istället.

Nu gör jag inte smycken lika ofta längre. Men ibland får jag ett infall och tillverkar något, mest till mig själv eller som present. Eller om någon kommer med en beställning. Det var det som hände nu. Jag fick en beställning på tre halsband.

Så jag tog med mig barnen och åkte och köpte det material jag saknade. Sen föll jag in i total pärlkoma. Efter de tre beställda halsbanden gjorde jag två armband till mig och ett halsband till Krigarprinsessan. Efter det började jag på ännu ett armband till mig men där tog det stopp. Nacken sa ifrån.

Jag vaknade upp ur koman, med trött nacke men mycket nöjd med det jag producerat. Det blev bra och jag fick hade bland annat fått till det korallfärgade armband som jag längtat efter, utan att jag vetat om det själv ens.

Kanske det blir lite mer smycken tillverkade framöver. Nu när inspirationen infunnit sig. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar