tisdag 5 mars 2013

Feminist? Nja...njaej...


För ett par veckor sedan såg jag ett avsnitt av "Mia på Grötö", där Mia Skäringer och Maria Lundqvist pratade om feminism. Någon djupare diskussion blev det inte, de konstaterade rätt snabbt att de inte kände sig som feminster någon av dem. De köpte inte hela grejen fullt ut. Och jag kände en viss lättnad när jag hörde det. För även om man känner så, är det få som säger det öppet. 

Så nu säger jag det också. Jag köper det inte heller, inte fullt ut.  
Jag tror absolut på argument som lika lön för samma arbete. 
Jag tycker inte att bikinitjejer ska ligga och åla sig på en motorhuv i en annons för bilar eller däck. Någon relevans ska ju reklamens bilder ha. Stoppa in den där tjejen i bilen, klä henne snyggt och sätt henne vid ratten. Killarna vill fortfarande ha bilen i fråga, jag lovar.
Och jag kan störa mig på att det är så många alltför hårt retuscherade fantasikroppar i tidningar och på reklamaffischer, men det är mer på grund av att jag tycker det är så fejkat och känner att det är lite sorgligt att så många drömmer om att ha en kropp som inte finns i verkligheten. Varken för män eller kvinnor. (Jag såg ett oretuscherat foto på Angelina Jolie på Fotografiska museet när jag var där sist, och jag blev så glad att se att hon hade både skrattrynkor OCH små fjun i ansiktet.)

Men annars. Nej. Jag stör mig inte så ofta. Visst, lite feminist är jag väl innerst inne. Men det är nog alla kvinnor. 
Men det verkar finnas förvånansvärt många som stör sig på varenda putande mun och svankande rygg på reklamstolparna. 

Det måste gå åt oerhörd energi att störa sig på detta.
Kanske det vore bättre att lägga all denna energi på något annat? 

Och så har vi det här med ordval. Det senaste jag läste var att MAN inte längre skall skriva MAN i meningar, utan EN ska skriva EN istället. Överdrivet? Jag tycker det. 
Men okej, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig ibland. Jag störde mig mycket på användandet av "hen" i början, men där har jag faktiskt förstått en poäng nu. Att slippa skriva "han/hon" när jag inte vet könet, och det inte passar med "den". 

Och nu ska jag sluta irritera mig på de som irriterar sig. Annars går det ju åt ännu mer energi sammanlagt. Det är ju onödigt, kan EN tycka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar