söndag 17 juni 2012

Ologiska namn

Mina barn tänker så härligt olika. Ett exempel är när de ska namnge sina leksaker. Krigarprinsessan kör den enkla, raka vägen. Hennes djur och figurer heter saker som Prickis, Sötis, Blinka eller möjligtvis Glittra. Eller så väljer hon helt vanliga namn som Cecilia, Emma eller Gunilla.

Kaptenen har en helt annan stil. Han döper sina figurer till de mest underliga saker. Jag är rädd att han så småningom kommer bli en sådan som lämnar in ansökan om att döpa sina egna barn till Skalman eller Fantomen.

En gång hade de köpt varsitt djur på Eskilstuna djurpark. Krigarprinsessan köpte en kamel. Den döpte hon till Kanel. Vilket var ovanligt uppfinningsrikt för att vara henne.

Vad som sen försigick i Kaptenens huvud vet jag inte, men jag kan tänka mig något ungefär såhär:
Ok, här har vi en kamel som heter Kanel. Jag har en struts som ska leka med kamelen. Vad passar till kanel? Jag vet! Jag brukar ju äta kanel på... Ja! Den ska heta...

Strutsen Yoghurt!

Det var ett år sedan nu och strutsen heter fortfarande Yoghurt. Så det var ett bra namn.

Men detta med namngiviningarna kan också få oanade konsekvenser.

Häromdagen kom Kaptenen och klagade att han hade tappat bort Trumpetsmurfen. Jag letade igenom hela huset utan resultat. Sen kom jag på att han hade haft med den när vi var och hälsade på hos några kompisar. Så jag sa att jag trodde att han glömt den där.


Han tittade på mig med stora ögon, sen skrynklade han ihop pannan, blängde på mig och sa irriterat:
-       - Men mamma inte DEN trumpetsmurfen. Jag menar min katt Trumpetsmurfen!

Då gick det upp för mig att han döpt ett av sina gosedjur till Trumpetsmurfen. 
I det läget hade det varit enklare om den hade hetat typ Randis. Eller Bertil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar