lördag 2 juni 2012

Boqueria och en insikt


Bilder lånade från Boquerias hemsida

Igår kväll träffade jag ett härligt gäng tjejer från jobbet på den relativt nyöppnade Boqueria i Mood Gallerian inne i stan.

Det var en väldigt trevlig middag och väldigt gott.

Jag älskar tapas och har nog blivit ganska kräsen efter alla resor till Spanien och Barcelona, men det här var bra, riktigt bra. Väl godkända Boquerones (vinägermarinerade sardeller), vilket för mig brukar vara en bra måttstock på tapas.

Hela konceptet var schysst, inredningen med höga barstolar, kakel på väggarna och trärena bord, öppet intill köket. I all sin enkelhet, fräscht och snyggt.

När jag satt där och tittade på hur kockarna stressade runt i det väl synliga köket mindes jag en gång i vintras när vi var ute och åt med familjen.

Kaptenen flirtade i vanlig ordning med servitrisen och efter att vi gjort vår beställning så följde han henne med blicken genom restaurangen och stelnade till.

Med klotrunda ögon och ny skärpa i rösten förkunnade han:
 Nu vet jag! Jag vet hur hon hinner med allt! Hon har kockar därinne i köket! Jag ser tre stycken!

Han hade trott att servitrisen gjorde allt. Serverade oss dricka, sprang in och lagade maten, kom ut med den, mer dricka, dukade av....

Inte konstigt att han undrade hur serveringspersonalen hann med allt så snabbt när vi är ute och äter. Den kvällen fick han svaret. 

Det fanns kockar i köket.

godkända boquerones



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar